Puste przejazdy – poznaj sposoby, jak je zredukować w swojej firmie

Puste przejazdy – jak je zredukować w firmie?

Na czym polega problem dotyczący pustych przejazdów? W jaki sposób firmy z branży TSL redukować ilość pustych przejazdów? Dlaczego firmy transportowe powinny redukować puste przejazdy i dlaczego to jest tak istotne dla firm?

Puste przejazdy – co to znaczy?

Puste przejazdy w branży transportowej oznaczają transporty, które nie są do końca wypełnione towarem, a przez to zwiększają koszty firmowe. W praktyce istnieje wiele transportów, które są realizowane, ale auta nie są załadowane towarem do pełna, by wyeliminować ten problem. Aby tego uniknąć, zaleca się planowanie transportów i wypełnienie samochodów towarem tak, aby dostawy były opłacalne finansowo dla przedsiębiorstwa i korzystnie wpłynęły na redukcję pustych przebiegów.

Dlaczego firmy transportowe powinny dążyć do redukcji pustych przejazdów?

Na czym polega problem z pustymi przejazdami? Problem dotyczący pustych przejazdów w transporcie krajowym jest dość powszechny i wynosi ok. 35 % w porównaniu do europejskiego poziomu 27 %. Tak wynika według danych Komisji Europejskiej. Puste przejazdy to nagminny problem wielu firm transportowych. Szacuje się, że to ok. 35 samochodów, co powoduje ogromne straty finansowe i przyczynia się do zwiększania emisji dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych substancji wywierających negatywny wpływ na środowisko. Redukcja pustych przebiegów powinna być priorytetem dla każdej firmy transportowej i wiążę się z wieloma korzyściami: od finansowych aż po środowiskowe.

Sposoby na redukcję pustych przebiegów w branży transportowej

1. Efektywne planowanie wysyłek i ładowanie aut flotowych do pełna

Jednym ze sposobów na redukcję pustych przebiegów we własnej firmie transportowej może być efektywniejsze planowanie wysyłek towarów. Warto zrobić wszystko by w miarę możliwości kompletować zamówienia i ładować pojazdy tak, aby puste przebiegi były ograniczone. Wymaga to większej motywacji poszczególnych działów i egzekwowania tego celu od pozostałych pracowników.

2. Dbanie o relacje z klientami

Kolejny krok, który mógłby pomóc ograniczyć puste przebiegi to wypracowanie lepszych relacji z klientami, którzy będą lojalni i będą bardziej zdecydowani na zakupy, co przełoży się na efektywność ich kompletowania i zwiększy wypełnienie transportów.

3. Usprawnienie procesów logistycznych w firmie

W jaki sposób właściciele firm mogą ograniczać ryzyko pustych przejazdów? Wystarczy usprawnić procesy logistyczne w firmie transportowej np. za pomocą metodyki DMAIC, która pozwala dokładnie przeanalizować problematykę pustych przejazdów, usprawnić działania i zwiększyć wypełnienie pojazdów w taki sposób, aby było to opłacalne dla firmy.

4. Korzystanie z giełd transportowych w celu znalezienia dodatkowych ładunków

Dobrym sposobem na redukcję pustych przebiegów jest wyszukiwanie ładunków na giełdach transportowych. Z tego sposobu korzystają jednak małe firmy transportowe z flotą do 20 aut. Minusem jednak jest to, że spora część przedsiębiorców zamiast podjąć się nierentowanych frachtów, woli podróż samochodem nie do końca załadowanym towarem, co zwiększa problem pustych przejazdów.

To bardzo korzystny sposób na szybkie znalezienie dodatkowych ładunków, które przewoźnk może zabrać po drodze do celu. Dla biznesu to doskonała korzyść, ponieważ umożliwia zoptymalizowanie kosztów firmowych, dlatego warto rozważyć taką metodę walki z pustymi przejazdami. Zaletą korzystania z giełd transportowych jest również błyskawiczny kontakt, możliwość znalezienia nowych partnerów biznesowych, szybka wycena, błyskawiczna organizacja transportu, klarowne warunki współpracy, co pozwala na usprawnienie wszelkich procesów logistycznych i ograniczenie dodatkowych kosztów związanych z pustymi przejazdami.

5. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w walce z pustymi przebiegami

W jaki jeszcze sposób można zredukować puste przebiegi transportu? W firmie transportowej warto skorzystać z nowoczesnych technologii informatycznych, aby na bieżąco optymalizować trasy przejazdów, monitorować zachowania kierowców i edukować ich w zakresie ekonomicznej jazdy, co sprzyja oszczędnościom w firmie. Pomaga również wykorzystywać system telematyczny do minimalizowania zagrożeń, zmiany tras kierowców na bardziej te, które są bardziej optymalne. To również jeden ze sposobów na walki cenowe związane z przewoźnikami, których można znaleźć za pomocą giełd transportowych.

6. Optymalizacja procesów wewnątrz firmy oraz kontrola i edukacja kierowców

Kolejny sposób na zmniejszenie ryzyka pustych przebiegów to optymalizacja procesów wewnątrz firmy i nieustanne edukowanie kierowców w tym zakresie. W tym aspekcie również mogą pomóc rozwiązania technologiczne np. systemy TMS, które ułatwiają zarządzanie transportem. Dzięki wykorzystaniu technologii w firmach transportowych przewoźnicy szybko otrzymują informacje o tym, jak są użytkowane samochody należące do floty, a kierowcy oszczędzają czas na organizowaniu transportów.

Telematyka umożliwia walkę z pustymi przebiegami w taki sposób, że ułatwia nadzorowanie pracy kierowców, kontrolę paliwa i pomaga planować transporty tak, aby auta były maksymalnie wypełnione towarem. Umożliwia również dokładne zaplanowanie trasy kierowcy tak, aby dostarczył on wszystkie ładunki podczas jednej podróży międzynarodowej. Badanie przeprowadzone przez GBOX Light i GBOX Assist wskazało, że 20 % przedsiębiorców dzięki tym wdrożeniom mogło zredukować ilość pustych przejazdów o 50 % w swoich firmach!

Metodyka DMAIC – w jaki sposób może pomóc rozwiązać problem pustych przejazdów?

Wdrożenie metodyki DMAIC w firmach transportowych może przyczynić się do zredukowania pustych przejazdów. W jaki sposób to zrobić?

Pierwszy krok w metodyce DMAIC to przeanalizowanie problemu i zastanowienie się nad tym, dlaczego firma boryka się ze zjawiskiem pustych przejazdów i w jaki sposób może je ograniczyć. To tzw. faza definiowania projektu, która wymaga chłodnego przeanalizowania problemów wewnątrz przedsiębiorstwa. Może polegać na oszacowaniu ilości samochodów, które będą niezbędne do przewiezienia odpowiedniej ilości towarów, co pozwoli zredukować liczbę pustych przejazdów. Wystarczy zaobserwować proces załadunku auta i porównać go z innymi firmami z tej samej branży.

Drugi etap w procesie DMAIC to faza mapowania i pomiarów. Dotyczy zebrania jak najdokładniejszych danych o zachodzących procesach logistycznych, co pozwoli zaplanować dalsze działania np. podróże międzynarodowe i transporty krajowe oraz ułatwi wyegzekwowanie rezultatów od zespołu pracowników odpowiedzialnych za transport. Bardzo istotne jest także to, by edukować swój zespół w zakresie redukcji pustych przebiegów i nadzorować ich pracę, aby zawsze maksymalnie doładowywali pojazdy towarem. Na tym etapie bardzo ważne jest to, aby cały zespół w firmie rozumiał, jak ważna jest synergia działań każdego z działów w firmie. Po analizie kolejnym krokiem jest wdrażanie zmian i ulepszanie, aby wypracować odpowiedni system redukcji pustych przejazdów w firmie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *